Продаваме жилището само с паспорт, ето колко ще ни струва

Продаваме жилището само с паспорт, ето колко ще ни струва

От 2022-а продажбата и отдаването под наем на имоти ще става само след представяне на технически паспорт за съответното жилище. Това условие е залегнало в Национална стратегия за енергийна ефективност, публикувана за обществено обсъждане. Цените за проверката варират между 1.5 и 6 лева на кв. м, така че, ако имате жилище около 60 кв. м, пригответе около 300 лева, предупреждават от строителния бранш.
Жилището, също като колата, с времето се амортизира и остарява. Всяка година проверяваме състоянието на автомобилите си, но не се сещаме да направим това с дома си. Само че до 2022 г., според директивите на ЕС, всички стари сгради ще трябва задължително да се сдобият с паспорт. Паспортизирането им означава един вид да минат профилактичен преглед, за да се види още колко живот им остава.
С колко обаче това ще бръкне в джоба на българина? Какъв е смисълът от предписанието, ако то не е изпълнено и никой не го контролира, питат хората. И какво решава то, ако сградата няма да се ремонтира в скоро време?
Според статистиката у нас има над 4 милиона жилища, като повечето са строени преди 30-40, че и още назад във времето. В тях на практика от тогава не са правени ремонти. Строители в Пловдив казват, че сградата започва да старее от момента, когато бъде построена. Без добра поддръжка тя се амортизира в годините. Едно обследване е като профилактичния преглед, сравняват от бранша, то може да покаже моментното състояние на сградата и какви са амортизациите по нея. За целта
се проверяват всички елементи на блока:
електрическа инсталация, ВиК, здравина на материала, енергийна ефективност и сеизмична устойчивост. Нашенецът обича да зида и балконите, като допълнително помещение към кухнята. Това също може да създаде проблем и трябва да се обследва, обясни инженер, чиято фирма е сертифицирана да извършва подобни обследвания. Цените на проверката за едно жилище ще варират между 100 и 500 лв. Така до 2022 г. всички сгради трябва да имат документ дали са изправни и да си платят за това. Идеята е да се повиши ангажираността на собствениците на сгради чрез стимули и санкции за изготвянето на технически паспорти на сградите. Плановете са до 2050 г. да бъдат обновени 60% от жилищния фонд в страната и близо 17% от нежилищния.
Регламентирано в закона от 13 години
Нормативна осигуреност за цялостна проверка и оценка на техническото състояние на сградите е уредена в родното законодателство още през 2007 г. – т.е. вече 13 години. Снабдяването с технически паспорти на сградите е регламентирано с Закона за устройство на територията (ЗУТ), където в чл. 176а е предвидено издаването на специална наредба Наредба № 5 от 2006 г. за техническите паспорти на строежите (в сила от началото на 2007 г.). Днес обаче тази тенденция се покрива с основната европейска философия да се осигури безопасност и комфорт на обитателите.
„Нормативните изисквания се прилагат не само по време на проектирането и изграждането на сградите, но и през целия им експлоатационен период. Т.е. „животът“ на една сграда започва веднага след построяването <210>. Именно тази философия е в основата на българското законодателство за техническа паспортизация на сградите“, обясни маг. инж. Маргарита Томова, държавен експерт в дирекция „Технически правила и норми“ в МРРБ. Ето защо много европейски държави, в това число и България, следват своя дългосрочна стратегия за саниране и така подобриха енергийната ефективност, както и жизнения цикъл на много от панелните си блокове, построени в годините на соца, допълни експертът.
Несъответствия оскъпяват процедурата
„Цената за изготвянето на техническия паспорт варира в зависимост от големината и сложността на сградата, обясняват от фирма, сертифицирана да прави новите проверки. Тя може да се вдигне значително, когато има несъответствие между документацията и реално изпълненото при строежа. В този случай се налага допълнително архитектурно и конструктивно заснемане, а неговата цена варира от 1,5 лв. до 3 лв./ на квадрат. С днешна дата цената за паспортизация на една сграда е от 1.5 до 6 лв. на квадрат застроена площ, а сроковете за изготвянето на паспорта варират от 15 до 30 дни“, уточняват от фирмата.
На практика с технически паспорт разполагат всички нови жилища, построени след 2007 година. Старите сгради получават този паспорт след обследване, обясняват от бранша. Важно е обаче да се знае, че от 2022-а продажбата и отдаването под наем на имоти ще става само след представяне на технически паспорт за съответното жилище. Това условие е залегнало в Национална стратегия за енергийна ефективност, публикувана за обществено обсъждане./Вестник Марица

Още по темата