Столичният кмет Йорданка Фандъкова е притеснена, че служебният вицепремиер по управление на европейските средства Атанас Пеканов има намерения да се намалят предвидените за София средства от Брюксел по Плана за възстановяване и устойчивост.
Столичният градоначалник повдигна въпроса за включения от правителството на ГЕРБ в Плана проект за разширение на третия лъч на метрото през район „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“ и през район „Подуяне“. Той бе вкаран при преработването на Плана за възстановяване в края на януари, тъй като стана ясно, че няма да получи еврофинансиране по новата европейска програма „Транспорт“. Аргументът бе изискването за балансирано развитие на регионите в страната, а не значителна част от финансирането да се насочва към столицата.
В тази връзка вицепремиерът Пеканов, посочи че не би трябвало която и да е инфраструктурна мярка, касаеща София, винаги разчита на европейски фондове – тези средства, подобно на националния бюджет, са предназначени за цяла България и не трябва да отиват непропорционално на столицата.
Ето и позицията на Фандъкова:
В няколко свои изказвания от последните дни служебният вицепремиер по управление на европейските средства г-н Пеканов заяви, че планира намаляване на средствата и проектите на София по Плана за възстановяване и устойчивост. Такова решение е крайно несправедливо и неприемливо.
На първо място, защото проектите на София вече предварително са съгласувани с Европейската комисия, така че аргумент, че Комисията не би ги приела не съществува.
И второ, защото софиянци произвеждат най-голям процент от БВП в страната и са най-големите данъкоплатци за държавния бюджет.
Столична община има готовност да започне строителството на разширенията на метрото през район „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“ и през район „Подуяне“ още в края на тази година. Затова настоявам за гаранции за проектите на София, които софиянци заслужават.
Заявила съм и на срещата при вицепремиера Пеканов, че отнемането на проекти и средства от София с мотив да се пренасочат към малки населени места е неприемливо.
Реално и към момента столичани с техните данъци са най-големият донор на средства за инвестиции на държавата в страната.
Реконструкцията на трамвайното трасе по бул. „Цар Борис III“ е един от най-големите инфраструктурни проекти, по които работим в момента с осигурено европейско финансиране.
До момента работата се движи по график, въпреки дъждовното време в последните дни. Има готовност да започне монтажа на релсите, което ще стане при сухо време.
Тази неделя, 20 юни, ще възстановим движението по локалното платно на бул. „Македония“ и ще започнем работа по северното. Също от неделя започва демонтажа на релсовия път по ул. „Алабин“ между бул. „Христо Ботев“ и ул. „Лавеле“.