В концесията за велосипеди в София водещ елемент е рекламата, смята Милка Христова

В концесията за велосипеди в София водещ елемент е рекламата, смята Милка Христова


В концесията за велосипеди в София водещ елемент е рекламата. Велосипедите са смокиновият лист, който прикрива истинската цел – „тлъстото дробче” – рекламни площи в идеалния център. Това заяви заместник-председателят на СОС Милка Христова. На днешната сесия общинските съветници от „БСП за България“ не подкрепиха концесията за управление и поддържане на система за отдаване под наем на велосипеди и рекламни елементи.

„Не защото сме против използването на велосипеди и развиването на обществена велосипедна мрежа. Ние сме против начина, по който се прави опит тази мрежа да се реализира“, обясни Христова и допълни, че целта не е тя да се развие в широк мащаб и да бъде ефективна, а е съвсем друга и е доста прозрачна.

По думите й привидно всичко изглежда много добре, защото няма софиянец, който не би подкрепил идеята за алтернативно придвижване в града, което да замества ползването на леките автомобили. Според проекта софиянци ще получат 400 велосипеда разположени на 33 стоянки в идеалния център, които могат да се ползват безплатно в рамките на първите 30 мин., през които, вносителите твърдят, че може да се стигне навсякъде. Следващия час цената е 1.60 лв.

Според Христова обаче разположението на велостоянките е само в центъра на града по централните булеварди и метростанции на тях – бул. „Мария – Луиза”, бул. „Патриарх Евтимий”, ул. „Раковски“ бул. „В. Левски”, бул. „Цар Освободител”, бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” – тоест улици, по които с малки изключение няма изградени велоалеи и велосипедите трябва да се движат на принципа „споделено пространство”, тоест по пътното платно, заедно с останалите МПС.

„При сегашния трафик, можете да си представите как ще се гарантира безопасността на велосипедистите“, отбеляза Милка Христова. В тази връзка тя припомни, че Столична община вече има горчив опит със „споделеното придвижване” на трамвая и пешеходците, което беше планирано по ул. „Граф Игнатиев” и до какво доведе това – необходимост от допълнително монтиране на ограничители „перки“ и различни модели колчета.

Общинският съветник от БСП счита, че голям пропуск е да няма нито една велостоянка, която да е в „Студентски град“, „Младост“ или „Люлин“.

„За осигуряването и поддържането на 400–те велосипеда, Столична община ще предостави на концесионера възможност да разположи и отдава под наем 150 рекламни елемента, разположени в централната градска част на най-атрактивните места. Няма нито един рекламен елемент, който да е в някоя от другите части на столицата“, изтъкна Христова.

Тя отбеляза, че концесионерът трябва да вложи в концесията около 1,150 млн. лв., както и да плати за 8-те години концесионна такса в общ размер на 850 хил. евро. „Икономическият анализ обаче показва, че предвидените приходи от рекламните елементи са силно занижени, докато разходите по поддръжката на велосипедите са завишени. Това води до сериозно намаляване размера на таксата, която трябва да плаща концесионерът“, категорична е Милка Христова.

По думите на заместник-председателя СОС голям недостатък на концесията е и обстоятелството, че тя е за 8 години, но в този срок не се предвижда сериозно разширяване на велосипедната система. В проекта е заложено евентуално изграждането само на още 5 велостоянки с общо 60 велосипеда и то отново само в центъра на града.

„Пределно ясно е, че 400 – 460 велосипеда за 8 години са крайно недостатъчни за мащабите на столицата. Ето защо ползването им няма да се превърне в сериозна алтернатива на леките автомобили. И нещо по-важно – живущите в кварталите няма да могат да се възползват от тази система“, убедена е Христова.

Сериозен проблем, според нея, е и фактът, че в договора за концесията не са заложени и предвидени достатъчно клаузи гарантиращи, че концесията в частта си за велосипедите действително ще работи ефективно. „В договора липсват, каквито и да е изисквания относно интензитета за ползване на велосипедите. Липсва отговор при какъв брой наемания на велосипеди ще се приеме, че концесията се изпълнява”, каза Милка Христова и допълни, че с предложения проект на договор не може да се контролира изпълнението на договора в частта за ползване на велосипедите. „Това е необяснимо, защото основната цел на концесията е да се постигнат възможно най-високи нива на ползване на велосипедите“, отбеляза тя.

Христова постави въпроса изобщо необходима и изгодна ли е икономически тази концесия за софиянци и има ли възможност велосипедната система да се реализира по друг начин. Общинските съветници от БСП считат, че има такива алтернатива. Проектът може да се реализира от Столична община чрез европейски проекти или от общинското дружество „Център за градска мобилност“ ЕАД, което като отдава рекламните площи, да събира нужните приходи за поддържане на системата от велосипеди.

„Нужно е само едно – най-после Столична община да влезе в ролята си на стопанин на града“, заяви Милка Христова.

Още по темата