Учениците от 6. и 7. клас в община Пловдив преминават на обучение от разстояние в електронна среда от утре до 22 ноември, реши Областният кризисен щаб.
В другите 17 общини от областта директорите трябва да спазват указанията на МОН.
След 22 ноември ще се направят графици как ще стане връщането в присъствена форма.
Пред устройствата у дома до 22 ноември остават и гимназистите – те учат така по заповед на здравния министър от 29 октомври за срок от две седмици, но тази форма ще се запази в Пловдив и от утре нататък.
Заради влошената епидемична обстановка е обсъждано превключване за целия прогимназиален курс, което предполага онлайн обучение и за петокласниците. Много от тях обаче нямат навършени 12 г. и по закон не бива да бъдат оставяни без надзор. Преминаване към обучение от разстояние в електронна среда за тях може да създаде ситуация с много ученици, които са сами у дома при работещи родители. Затова за момента петокласниците остават в присъствена форма, както и целият начален курс – от 1. до 4. клас.
Към вчерашния ден само в община Пловдив вече има 1054 заразени и карантинирани ученици, учителите са 134, а под карантина са 18 паралелки. Вече се броят на пръсти учебните заведения, в които още няма заболели или карантинирани.
По-спокойна е ситуацията в общините в областта. Поради това допълнителните ограничителни мерки засега се налагат само в Пловдив и решението за тях е взето единодушно.
“То се основава на анализ на ситуацията, съобразено е със становището на медицинските специалисти и е съгласувано с Общината. И се надявам новото ограничение да не се приема като саможертва. В този момент трябва да сме съпричастни със заетите и в здравната, и в образователната система“, каза началникът на Регионалното управление на образованието Иванка Киркова.
„Знаем каква е важността на присъственото обучение за децата от начален етап. Към тях добавяме и петокласниците, именно защото те са в по-крехка възраст и обучението им у дома може да става само в присъствие на възрастни хора“, уточни тя.
Киркова призова оттук-нататък училищните директори да поемат управленска отговорност и да преценят дали в техните училища се налага преминаване към онлайн обучение и на ученици от 5. клас и начален курс. За училища-гиганти превключването за всички от 6. до 12. клас ще освободи пространство за по-малките.
Оставаме да следим ситуацията, ще наблюдаваме какво се случва през целия период, за да осигурим после плавно преминаване отново към присъствена форма. Всички директори ще получат указания как да стане това от 23 ноември, увери още Иванка Киркова.
Тя припомни, че решенията по места може да се взимат и от общинските щабове – кметовете като техни председатели имат възмогжност да налагат локални мерки при влошаване на ситуацията.
Взетото днес решение не беше лесно. Надяваме се новите мерки да намалят нивата на заболеваемост от коронавурис, каза зам.-кметът по образованието Стефан Стоянов. Той припомни, че три учебни заведения вече превключиха на обучение от разстояние в електронна среда и за прогимназиален курс, а още няколко са в процедура.
Дано навреме да сме взели решенията, изрази надежда Стоянов. И добави, че ако има добра новина, тя е свързана с обезпечеността на учебните заведения да провеждат учебен процес в електронна среда. В резултат на 4-годишна програма на Община Пловдив те имат платформи, внедрени чрез облачните технологии.
Стоянов подчерта още, че повечето учители, особено над 4. клас, са се справили добре при принудителното затваряне на училищата през пролетта. „В критичния момент няма да е лесно и за педагозите, и за децата, и за родителите. Ще има напрежение в системата и в семействата“, призна обаче той. И призова в тази ситуация преподавателите да не провеждат целия учебен ден във видеовръзка, а да се използват служебните имейли за възлагане на задания, да се работи повече чрез проектно-базирания подход, да се възлагат групови задачи на децата. А във видеовръзка основно да се обсъждат резултатите. Така ще е по-лесно и за родителите, допълни Стоянов.
Той отчете, че тази зима няма да е лесна и за учениците, на които им предстои кандидатстване – след 7., след 12., а на места и след 4. клас. „Но можем и от тази ситуация да извлечем позитиви и да помогнем за модернизиране на системата“, изрази надежда зам.-кметът по образованието./ Вестник Марица