Удължаването на срока за доставки на стоки по море и недостигът на контейнери са направили транспортирането на товари за Европа по суша през Русия много привлекателна алтернатива за китайския бизнес. Това съобщава британският вестник Financial Times, позовавайки се на свои източници от транспортната индустрия.
Изданието подчертава, че за първите два месеца на 2021 година от Китай за Европа са били натоварени и изпратени над 2 хил. товарни влакови композиции. Това е два пъти повече, отколкото за същия период година по-рано. За цялата 2020 година железопътните превози на продукция от Китай за Европа са нараснали с 50%, а спрямо 2016 година – седем пъти. Като причина за измененията в логистиката експертите на Financial Times посочват също така повишението на цената на транспорта по море.
Както отбелязва вестникът, бързото възстановяване на икономиката на Китай след пандемията от коронавирус е позволило на страната „да доминира в световната търговия през втората половина на 2020 година“. По данни на Financial Times, вследствие на въвеждането на карантина в много страни по света се наблюдава повишено търсене на различни електронни устройства и битова техника от Китай. Дългото пътуване на стоките по море е принудило китайските компании да потърсят алтернативен маршрут – по суша през Русия и страните от Централна Азия.
В същото време делът на общия обем на китайския експорт, превозван по жп мрежата, е незначителен, отбелязват от вестника. Само през порт Яншан в Шанхай през януари са били изпратени 2 млн. контейнери в сравнение с 209 хил. жп контейнери през первите два месеца на 2021 година.
Близо 370 кораба, в т.ч. 25 танкера са блокирани
и не могат да преминат през Суецкия канал заради заседналия в него контейнеровоз, съобщава Ройтерс, като цитира ръководителя на египетската служба за управление на водния път Осама Рабие. По думите му се разглежда възможността да им се предоставят отстъпки (намаляване на тарифите за преминаване на канала – бел. ред.), след като се разреши ситуацията с навигацията.
Работи се денонощно, за да бъде преместен заседналия кораб. Не се изключва и трети сценарий – разтоварване на кораба в сътрудничество с Нидерландия чрез компанията собственик. Само че този сценарий е много труден и ще отнеме много време, допълва ТАСС.
Дневно се губят между 13 и 14 млн. долара приходи, отбелязва Осама Рабие. Но заедно с това той подчертава, че ръководството на Суецкия канал не носи юридическа отговорност за случилото се.