Държавата в лицето на Министерството на регионалното развитие е похарчила значителна сума за поддръжка и ремонт на пътища в последните няколко години. Това става ясно от отговор на ресорния министър Петя Аврамова на питане от народни представители за политиката на министерството относно реконструкцията, рехабилитацията и поддръжката на републиканската пътна мрежа.
В периода май 2017 – октомври 2020 г. осигурените средства за поддръжка на пътна инфраструктура са над 488 млн. лв. Близо 1,3 млрд. лв. от държавния бюджет са средствата за ремонт на пътища и съоръжения. 31 млн. лв. са целеви за обекти от републиканската пътна мрежа, засегнати от геодинамични процеси и явления.
Европа също е платила щедро за рехабилитацията на пътни обекти. По Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 са сключени 31 договора за финансиране рехабилитацията на пътни отсечки с обща дължина 552 км. Предоставената безвъзмездна финансова помощ е 396,3 млн. лева.
Последните няколко договора
В началото на октомври бе сключен договор с държавната фирма „Автомагистрали“ за изграждането на 66 км път между Видин – Ботевград. Стойността на контракта наистина е зашеметяваща – над 1 милиард лева. Още над 1.2 млрд. лв. се очаква да бъдат насочени към изграждането на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле.
На 5 октомври започна и ремонтът на участъкът от магистрала „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора. Рехабилитацията стартира с първите 12 км в платното за Бургас. Общо 52 км ще бъдат обновени поетапно. Предвижда се ремонтът на 12-те км да приключи в края на октомври – началото на ноември. Ако времето позволи след това строителните работи в посока Бургас ще продължат в 40-километровия участък, в който ремонтът ще е по-сложен и ще отнеме по-дълго време. Когато завърши ремонтът на платното за Бургас, през следващата година ще се ремонтира и платното за столицата.
Строителните дейности ще бъдат изпълнени от дружеството „Автомагистрали“, с което Агенция „Пътна инфраструктура“ има сключен договор по ЗОП за поддържане на автомагистрала „Тракия“. Прогнозната стойност на ремонта на платното за Бургас е от 89 млн. лева. Именно цената на ремонта породи полемика, защото самото строителство на отсечката е струвало 104 млн. лв. с ДДС, само че става дума и за двете платна.
Големите проекти
В отговора до депутатите регионалният министър акцентира, че приоритет на правителството е завършването на магистралния пръстен, подобряване на транспортната свързаност между Северна и Южна България и гарантиране безопасното и удобно преминаване по трансевропейските коридори на територията на страната. През последните 3 години усилено се работи в посока строителството на магистралите „Хемус“, „Струма“ и „Европа“ и на участъка от „Цариградско шосе“ до пътен възел „Младост“.
Стартира модернизацията на пътя „Видин – Ботевград“ и се процедира стартът на магистралата „Русе – Велико Търново“, които са част съответно от трансевропейските коридори №4 и №9.
Подготвя се изграждането на тунела под прохода Шипка. Търсят се варианти за осигуряване на финансови източници за подготовката и изпълнение на автомагистрала „Черно море“ и на тунела под прохода „Петрохан“, коментира Аврамова.