Търговските паркове – търсена алтернатива за откриване на магазини

Търговските паркове – търсена алтернатива за откриване на магазини


В последния си доклад за пазара на търговски площи, публикуван през първата половина на 2020 г., Colliers прогнозира повишен интерес към търговските паркове като търсена алтернатива за откриване на нови магазини. Ново проучване на консултантската компания потвърждава това.

Наемните нива в този тип обекти варират между 6 и 10 евро на кв. м на месец, а свободните площи са едва 7 на сто.

Към средата на годината в България съществуват 15 функциониращи ритейл паркове с обща квадратура 174 600 кв. м и четири в процес на строителство. Градовете, в които има концентрация на такъв тип проекти са Пловдив (4), София (3) и Варна (2). Най-големите търговски паркове, според брутната им отдаваема площ, са Jumbo Plaza (28 995 кв. м), Retail Park Plovdiv (26 439 кв. м), Retail Park Sredetz (25 743 кв. м), Retail Park Veliko Tarnovo (20 086 кв. м), Retail Park Varna (14 866 кв. м).

Близо 90% от ритейл парковете в страната са собственост на местни компании. Преобладаващата част от площите са наети от международни оператори, работещи в страната ни директно,  9% са на франчайз принцип, а 40% са български фирми, отбелязват от консултантската компания.

Повече от половината търговски паркове имат над 11 магазина, около 40% са с между 6 и 10, а едва 7% са с до пет. Типичният ритейл микс включва супермаркет, магазин за електроника, обзавеждане, мода, здраве и красота, зоомагазин. Разпределението на площите в търговски паркове по категории е в полза на обектите за обзавеждане и тип „направи си сам“, които заемат 39% от търговския микс, следвани от мода, супермаркети, детски стоки, електроника, спортни стоки, красота и здраве, услуги и други.

Според доклада на Colliers градовете Бургас, Плевен, Русе, Разград, Сливен, Кърджали, Пазарджик, Враца, Кюстендил са с потенциал за развитие на търговски паркове у нас. 

Още по темата