Турция при никакви обстоятелства няма да се откаже от реализацията на проекта за канал „Истанбул“, който ще стане новата корабна артерия, съединяваща Черно и Мраморно море. Това отново потвърди президентът на Турция Тайип Ердоган.
„Независимо от това, кой какво иска или не иска, ние ще започнем и ще построим канала „Истанбул“, който ще служи на нашия народ“, съобщава неговите думи Anadolu.
През последните дни над 100 адмирали в оставка са се подписали под писмо, в което те заявяват, че „с безпокойство следят обсъжданията по темата за изграждането на канала „Истанбул“ (паралелно на Босфора, в западната част на провинция Истанбул) и конвенцията от Монтрьо в контекста на правото на отмяна на международните договори“.
За новия канал
Проектът за строителство на новия канал на 100 км западно от Истанбул за първи път бе анонсиран от Ердоган преди изборите през 2011 година. Предполага се, че през канала ще могат да преминават около 160 кораба на ден, включително танкери с товароподемност до 300 хил. тона. В момента през Босфора преминават 53 хил. кораба годишно.
Турция планираше да започне строителството на новия канал с дължина 51 км още през 2018 година. Приблизителната стойност на проекта е 10 млрд. долара. Планира се да бъде завършен през 2023 година, когато ще бъде отбелязан 100-годишният юбилей от основаването на Турската република.
През декември 2019 година Ердоган изказа мнението, че морските съобщения през проектирания на запад от Босфора Истанбулски канал не попада под действието на конвенцията от Монтрьо, която регулира преминаването на военни кораби през турските проливи. Турската опозиция, в това число и кметът на Истанбула Екрем Имамоглу, се изказват против тази инициатива на президента Ердоган.
Конвенцията от Монтрьо
Конвенцията от Монтрьо от 1936 година възстанови суверенитета на Турция над проливите Босфор и Дарданели. Тя е приета на конференцията за режима на черноморските проливи, която се провежда между 22 юни и 21 юли 1936 година в град Монтрьо (Швейцария). Конвенцията запазва свободата на преминаване през проливите само за търговски кораби.
Но режимът на преминаване е различен за военни кораби на черноморските и нечерноморските държави. Така, например, след предварително уведомление до властите на Турция черноморските държави могат да прекарват през проливите в мирно време своите военни кораби от всякакъв клас. За военните кораби на нечерноморските държави са въведени съществени ограничения за класа и тонажа на морските съдове.