Кризата с коронавируса преобърна класацията на десетте водещи летища в Европа. Турски и руски аерогари са начело, изпреварвайки лондонското летище „Хийтроу“ и парижкото „Шарл де Гол“, съобщи днес летищната асоциация Ей Си Ай Юръп (ACI Europe), цитирана от Франс прес.
Данните за тази година до ноември включително сочат спад са пътническия трафик с 81 на сто на европейските летища, според организацията, която представлява 500 летища в 46 европейски страни.
През септември летищата в Турция и Русия изпревариха доста останалите летища на Стария континент благодарение на относителната динамика на вътрешните си пазари, се посочва в съобщението на асоциацията.
Тази ситуация напълно преобърна класацията на първите десет европейски летища по брой обслужени пътници.
Най-натоварено през септември е било турското летище „Анталия“ с 2,25 милиона пътници (-53,5 процента). Следват „Шереметиево“ (-53,5 процента) и „Домодедово“ (-26,2 процента) в Москва и Истанбулското летище (-71 процента).
„Хийтроу“, което обикновено е начело на класацията, сега е едва на десета позиция, след „Шарл де Гол“ в Париж, заемащо осмо място и амстердамското „Схипхол“ – девето. Преди тях се нареждат истанбулското „Сабиха Гьокчен“ (5-о място), московските „Внуково“ (6-о място) и „Пулково“ (7-о място).
Летищата във Франкфурт и Мюнхен дори не влизат в първата десетка.
Авиосекторът е изключително тежко засегнат от коронавирусната криза и ограниченията за пътуванията, които бяха въведени заради нея.
Въздушните превозвачи се надяваха през септември да започнат да се възстановяват, особено при дългите разстояния, но заради новата вълна на пандемията резервациите остават много слаби тази зима.
Браншът разчита да бъде въведено масово тестване за Ковид-19, което да подпомогне пътуванията в очакване на ваксините.