Учителите над 50 години да работят с един час по-малко седмично, за да се облекчи натоварването, под което са подлагани. Това предложение са направили към МОН от синдикат „Образование“ към КТ „Подрепа“.
„Това би било правилно политическо решение за съхраняване на учителите до високата им отредена възраст за пенсиониране“, посочват в своята позиция. В нея е изтъкнато, че националната политика за превенция на учителя от „прегаряне“ е символична, а традиционните за ЕС компенсаторни механизми са в предзародишно развитие.
Един от тях е ранното пенсиониране с до три години без за това да ги задължават техните директори, което стана факт след промени в Кодекса на труда. Според новия текст учители и директори на образователни институции могат единствено по собствено желание да се пенсионират до три години по-рано от възрастта, за трета категория труд. „Това беше важно, защото досега, ако учителите ползваха ранното пенсиониране дори и за месец, бяха лишавани от добавката от Учителския пенсионен фонд пожизнено. Тази добавка е около сто лева и учителите със своите вноски формират този професионален пенсионен фонд. Това е несправедливо към учителите, защото възможността за ранно пенсиониране е придружена от рестрикция с отнемане на добавка и обричане на учителската професия на ниска пенсия“, коментират от синдиката.
Национална анкета на Синдиката „Образование“ към КТ „Подкрепа“ е показала още, че 98% от анкетираните са демонстрирали съгласие учителската професия да бъде прекатегоризирана към втора категория труд.
Наред с тази възможност сред ЕС компенсаторни механизми от там посочват традиционната за много европейски образователни системи година без работа с ученици, за възстановяване, релакс и квалификация, след изработени 4 до 7 години в образователната система. „Превенцията на претоварването на педагогическите специалисти е важен инструмент и масово в световен мащаб учителите се облекчават от натоварване след определена възраст“, се заявява още в позицията.По проучвания на Синдиката „Образование“, по време на дистанционното обучение, което продължава почти година, натоварването на учители и директори се е повишило с между 15 и 20 процента, което неминуемо е довело и до по-интензивно „прегаряне“ на професията на педагогическия специалист.„В България, във всички проучвания, безмерната бумащина си остава проблем номер едно за претоварването на учителя и основен аргумент за отлив от учителската професия./ Вестник Монитор