Кондукторите в автобусите от градския транспорт в Пловдив, чиято дейност скоро ще отиде в историята, стават все по-изобретателни в стремежа да си докарат още някой лев към надника. Номерът с препродажба на билетчета не е от вчера. Чрез нея някои от служителите си докарват двоен дневен надник, ощетявайки фирмата, за която работят. Оказа се обаче, че за да върви алъш-веришът, кондукторът трябва да бъде и добър психолог. „Марица“ проучи как сработва схемата в един от автобусите по линия №222.
Първата стъпка на съответния кондуктор, преди да пристъпи към действие, е да открои редовните пътници. Създава приятелства, споделя лични неща, разпитва и с усмивка маркира“ потенциалните ежедневни приходи под линия.
Едва след като тази мисия е успешна, следващият ход на изобретателните билетопродавачи е да влязат в ролята на жертви и така да събудят съпричастност. Оплакват се колко малко пари получават, в какви лоши условия работят и как цял ден са принудени да се занимават с „всякакви индивиди“. Така пътниците сами предлагат билетчето им да продължи живота си в ръцете на друг от пътуващите и стават доброволни съучастници. Разбира се, от благоприличие кондукторът първоначално отказва, но след кратко „убеждаване“ да вземе така важната хартийка и да пие едно кафе склонява.
Така създадената връзка вече подпомага събирането на скрития дневен надник, а практиката се мултиплицира сред всички редовни и обработени пътници.
След оформянето на постоянния дарителски контингент кондукторът прави коронния си номер, за който се твърди, че „няма хващане“.
Схемата е следната. Служителят дава на своя довереник петото или шестото билетче от кочана. Идеята е хартийката да е по-напред, за да може, когато конкретният пътник слезе и го подаде обратно, таксуващият вече да е стигнал или леко да е подминал номерчето на билета. Така евентуална контрола не би заподозряла нищо нередно, а схемата върви успешно. По този начин само един билет може да докара между 3 и 5 лв. допълнително за смяна.
Имайки постоянен кръг от пътници приятели, кондукторът върти билетчетата из кочана, има си алиби пред проверяващите в лицето на хитрата схема и си осигурява допълнителни приходи, докато работи за автобусната фирма.
Според Димитър Чолаков, собственик на „Автотранс 2000“ ООД, която обслужва линия №222, кондукторите винаги измислят нови начини да препродават билети и да припечелват допълнително. „Това е излагация. Постоянно на терен има четирима проверяващи, които да следят изкъсо кондукторите и да не допускат подобно нещо“, каза Чолаков. Той сподели, че през годините се е натъквал на всякакви кондукторски схеми за дребни печалби на тъмно – от преснимане на ксерокс на билетчета до редовното им събиране от седалките, след като пътниците ги оставят и слязат на съответната спирка./Вестник Марица