Пазаруването вече не е протяжно и безцелно мотаене между рафтовете в магазина. Кризата с COVID-19 промени потребителските нагласи до неузнаваемост. В двата месеца на извънредно положение българите са пазарували основно продукти от първа необходимост на добри цени като храни, варива и консерви, хигиенни материали и продукти на промоция, става ясно от анкетата „Как карантината повлия на модерната търговия?“, в която взеха участие осем от членовете на Сдружението за модерна търговия – „Аванти“, Billa, Deichmann, Kaufland, Lidl, Mr. Bricolage, „Фантастико“ и „Хиполенд“.
Голяма част от клиентите са идвали в магазините с предварително изготвен списък с покупки и стриктно са го спазвали, за да не губят излишно време и да избегнат струпването на много хора. В търговските обекти, които са от типа „Направи си сам”, консултантите забелязали пък друга тенденция – хората предварително разглеждали онлайн магазините и там избирали желаните артикули. Във физическите магазини просто ги закупували, за да избегнат таксата при доставката и времето за изчакването й. От хипермакрета за детски стоки „Хиполенд” обаче говорят за спад в оборотите с повече от 30 на сто, като една от причините е, че магазините от веригата са били затворени.
Другата е, че покупката на детски играчки е останала на заден план в несигурните времена. Ето защо те не планират откриване на нови обекти, а по-скоро ще инвестират в нов онлайн магазин с модерни функционалности.
Плановете и за Mr. Bricolage се променят и веригата ще реализира по-бавно проектите си с цел компенсиране на спадовете в търговските и финансови резултати, като средната забава е между 6 и 12 месеца. Deichmann пък изцяло замразява инвестициите и експанзията си през тази година.
За разлика от сектора на хранителни стоки, където макар и плахо нови магазини ще се отварят. Billa наример планира да отвори 6 нови магазина и да обнови 8 други из страната. Kaufland също ще продължи да следва стратегията си за развитие и отваряне на нови обекти и модернизиране на съществуващите, както и да увеличи асортимента на собствената си марка, заявяват от мениджмънта.
Спазването на препоръките за здравословна среда и безопасни условия на работа в хипермаркетите е коствало големи и непредвидени разходи на компаниите в сектора. Само за един месец инвестициите на Lidl за изпълнение на мерките са били повече от 600 000 евро. Добрата новина е, че членовете на Сдружението за модерна търговия са съумели да задържат персонала си и така над 20 000 българи са запазили работните си места./Вестник Марица