Икономическата комисия прие на второ четене промените в Закона за държавните резерви и военновременните запаси, с които се регламентира създаването на държавно предприятие „Държавна петролна компания“ (ДПК), както и 100 държавни бензиностанции.
Предвижда се чрез „Държавна петролна компания“ да се стопанисват и данъчни складове, в които да се съхранява горивото от държавния резерв, но вместимост да се осигурява и за частните търговци на горива.
Аргументът на правителството за тази идея е, че ще се подобри конкуренцията на пазара на горива в страната и ще бъде в полза и на крайните потребители, защото ще се увеличи броят на данъчните складове в сектора на горивата.
Икономическият министър Емил Караниколов, който ще бъде и принципал на държавната компания е категоричен, че със 100 бензиностанции държавата няма да е основен играч, но на тези бензиностанции хората ще могат да виждат една реално получена стойност на горивата. Според него държавата не опитва да измести голям играч.
„Идеята на тези бензиностанции не е само да формират цена на гориво. Идеята е много по-мащабна от това, което си говорим. Целта ни е да изградим инфраструктура. Целта ни е през тези бензиностанции да формираме една реална цена, а не когато стане такъв дисбаланс между цените и ни задават въпроси защо цената на горивата в България не пада, ние трябва да питаме всички и да чакаме 20 дни да получим отговор“, обясни Караниколов в пленарната зала, когато законопроектът бе приет на първо четене.
Повечето експерти обаче опонират, че ролята на държавата на този пазар трябва да бъде сведена само до регулация. За пример се дават резултатите на други държавни структури, като БДЖ, пощите, топлофикациите и държавните ВиК дружества.
Първите оценки на икономисти са, че изграждането на тези бензиностанции ще струва около 500 млн. лева. Засега правителството не е представило официални разчети.
Емил Караниколов обаче уточни, че правителството има 4-месечен срок за предоставяне на цялостен разчет за това как ще функционира търговското дружество, което ще управлява бензиностанциите. Засега финансирането, необходимо за 100-те държавни бензиностанции не е обявено. Но плановете са да не бъдат използвани пари от държавния бюджет, а да бъде привлечен капитал – заеми или частни инвестиции.