Пандемията и локдауните вкараха бизнеса с колите втора употреба в труден период. Масови фалити на вносители на автомобили и рязък ръст на цените вещаят от бранша пред „Монитор“. Скокът на финикийските знаци по табелите ще бъде с до 20 на сто.
Една от причините за поскъпването е липсата на внос от страните, от които традиционно се вкарват автомобили – Германия, Франция, Италия. Пандемията накара много хора да свият доходите си и в момента дори в тези страни хората не продават колите си, а ги задържат. Това пък дава отражение върху цените, на които българските търговци купуват.
Продажбите на автомобили втора употреба са намалели с до 50%, отчитат вносителите на втора ръка автомобили. Автомобилите малко по малко поскъпват и всичко, което влиза нов внос, е поне с 20% по-скъпо от това, което е било до вкарано преди 1 година.
Пандемията накара много хора да
са несигурни в доходите си
и последното нещо, което мислят да закупят, е кола. Друг фактор за ниските продажби е и това, че потенциални купувачи от съседните държави не могат да идват в България, а преди пандемията това е било доста често срещано явление.
България е много добър балкански пазар, от който коли купуват македонци, гърци, сърби и др. Затруднената мобилност спъва и работата на търговците, защото не могат свободно да влизат на територията на други страни и да търсят добри и качествени коли, които да внасят на българския пазар. Дори след края на пандемията цените на автомобилите няма да се върнат на старите си нива от по-рано. Заради намаленото търсене много търговци ще са принудени да напуснат бизнеса с вносни коли.
През миналата година секторът натрупа огромни загуби. В момента работят само тези, които имат собствени заделени средства и финанси, които могат да им помогнат. С ниските продажби няма как да се покрият разходите за заплати, данъци, осигуровки и т.н.
Търговците, които внасят автомобили, не се възползват от държавната помощ,
предоставена за справяне с пандемията, защото дейността им се извършва на „открити площи“ и се предполага, че принудителните затваряния не им влияят. Имаше един месец при пълния локдаун, в които бяха затворени. През останалото време държавата предполага, че са работили и печелят достатъчно, за да покриват разходите.
Повечето търговци реализират стока, закупена в началото на миналата година. Отделно има много хора в сивия сектор, които не плащат данъци. Друг проблем е повишението на екотаксата. Тя е вече около 300 лв., а парите отиват в частни джобове.
Луксозни лимузини се търсят само в големите градове
Търсенето е различно в малките и големите градове, но общата тенденция е, че всеки се оглежда за икономична кола. Купувачите се интересуват главно от разхода на гориво. В големите градове се търсят по-скъпи коли, но в малките населени места се кара всичко. Там не могат да си позволят да дадат повече от 5000 лева за кола и тя се ползва за всякакви цели. На тях не им трябва скъпа кола с добър евросертификат.
Повечето хора търсят качествена кола на евтина цена. И сравняват цените в интернет пространството, а не качеството. Често такива купувачи по-късно разбират, че евтиното излиза скъпо, коментират вносители. Няма хубави, но и евтини коли.
Съветите към бъдещите собственици
Според експерти от бранша сега е най-изгодният момент за закупуване на автомобил. Все още се намират коли на по-ниски цени, а и сега търговците са свили доста печалбите. „Ако преди търсихме печалба 1000 лв. на автомобил, то сега продаваме или на закупена цена, или на загуба, само за да реализираме стоката. Клиентите трябва да търсят само проверени автокъщи и проверени търговци във времето, които са от дълги години на пазара. Те държат на името и на качеството и не биха рискували да прилагат нелоялни практики. Клиентите трябва да се пазят от тържищата. Добре почистената и лъскава кола не означава, че е качествена./Монитор.БГ