Орлов мост е построен като символ на свободата

Орлов мост е построен като символ на свободата


Орлов мост е построен през 1891 година, две години след Лъвов мост над Владайската река.

Перловската река е една от няколкото малки и къси реки, които преминават през София. Тя пресича града по протежение на столичния булевард „Евлоги Георгиев“. Орлов мост прехвърля снага над Перловската река, а от него започва „Цариградско шосе“, най-дългият булевард в София. Името му е свързано с някогашния Цариградски път по направлението София – Пловдив – Истанбул (Цариград). Разположен в източната част на столицата, той е основна входно-изходна артерия, през която преминава голяма част от входящия и изходящия автомобилен поток към Южна и Югоизточна България. „Цариградско шосе“ завършва при Околовръстния път, след което преминава в автомагистрала „Тракия“.

Перловската река извира от вилната зона на Драгалевци, пресича и един от големите паркове в София – Южния парк, и след 31 км се влива в река Искър като нейн ляв приток. Една друга забележителност покрай коритото й е Малък градски театър „Зад Канала“ – едно от най-посещаваните и обичани сценични пространства в столицата, благодарение на съчетанието от талантливи актьори, режисьори-новатори и съвременен репертоар.

Орлов мост е голямата забележителност по Перловската река и важно и натоварено кръстовище в центъра на София. Името му идва от бронзовите фигури на орли върху моста, които са негови символични покровители и защитници. След влизането в София от източна посока по „Цариградско шосе“ мостът е първото кръстовище, чрез което се навлиза в същинския център на града. Тук през март 1878 г. са посрещнати освободените от Диарбекир български затворници и заточеници. Градът и неговата крепост Диарбекир са известни в българската история поради това, че през XIX век там са изпращани на заточение дейци на българското  националноосвободително движение.

За събитието днес напомня скромен каменен блок, поставен през 90-те години на миналия век от общината.

Орлов мост е построен през 1891 година, две години след Лъвов мост над Владайската река. По това време главен архитект на София е чехът Адолф Вацлав Колар, един от първите чужденци, пристигнали у нас, за да помогнат за възраждането на Освободена България. Той, заедно с Вацлав Прошек, негов сънародник, проектира и изгражда двата моста. Орлов мост е построен като символ на свободата, тъй като тук за първи път са посрещнати затворниците от Диарбекир, надигали глас против османското владичество. Металните части са разработени, излети и доставени от виенската фирма „Рудолф Филип Ваагнер & Биро“ (1891 г.). Изящните изделия на тази фирма украсяват и други софийски архитектурни паметници – Паметника на Васил Левски и оградата на Градската градина (дело на А. В. Колар), Лъвов мост (също по проект на Вацлав Прошек), на Княжеския дворец (днес Национална художествена галерия).

Още по темата