В зала „България“ ще зазвучи концертен роял „Стейнуей“ от най-висок клас Гранд (D 274), съобщават от Министерството на културата. На сайта на ведомството е отбелязано, че те са осигурили сумата за закупуването му – 274 000 лева.
Директорът на Софийската филхармония – диригентът Найден Тодоров – първи се докоснал до рояла веднага след разопаковането му. От инструмента най-напред зазвучали откъси от вариациите на композитора Александър Владигеров (1933-1993) върху народната песен „Дилмано Дилберо“. Тодоров гордо обявил, че нивото, което Софийската филхармония се стреми да постигне в музиката, най-накрая ще бъде защитено и от достоен инструмент за солистите – пианисти.
„Новият инструмент на Софийската филхармония със сигурност ще бъде харесан от звездите, които ще гостуват през следващите сезони“ – подчертал Тодоров, имайки предвид виртуозни пианисти като хърватския изпълнител Иво Погорелич (1958), аржентинската световноизвестна звезда Марта Аргерич (1941), космополитната Елена Башкирова (родена в Москва през 1958 г., преселила се в Израел, а днес живееща в Германия), както и родената в Тбилиси грандама на черно-белите клавиши – Елизабет Леонская (1945).
От Министерството на културата посочват размерите на новия роял „Стейнуей“ (дълъг е 274 см и тежи около 500 кг), като добавят, че специалистите го определят за върха на концертните Грандове.
От Софийската филхармония специално благодарят на българския пианист Евгени Божанов (1984), който е човекът, избрал инструмента от представителството на „Стейнуей“ в Хамбург. Божанов е сред най-известните ни пианисти в света. Завършил е висшето си образование в Германия и е печелил редица престижни награди на международни конкурси както в България, така и в Германия, Италия, Русия, Полша.
Сякаш, за да не останат разочаровани почитателите на класическата музика, че за Софийската филхармония и за зала „България“ е помислено най-накрая – едва на финала на мандата на министър Боил Банов, от Министерството уточняват, че пристигането на рояла се е забавило няколко месеца заради затруднения в транспортирането, дължащи се на пандемията.
Освен това около една година била необходима, за да се комплектова роял „Стейнуей“. Той се състоял от над 12 000 части и се изработвал във фабрики в Хамбург и в Ню Йорк, уточняват от Министерството на културата. В самото начало на прессъобщението им се отбелязва „невинния“ факт, че „след повече от 30 години зала „България“ се сдоби с нов концертен роял“. Това уточнение може само да предизвика гняв – а защо чакахте края на мандата, за да купите „Стейнуей“! Но ако сте запознати с плачевното състояние, в което се намират помещенията, ползвани за гримьорни от изпълнителите в зала „България“, със сигурност ще се замислите преди да се разгневите за късната придобивка на върха на концертните Градове.
Компанията – производител на пиана „Стейнуей“ е създадена в Манхатън през 1853 г. от немския имигрант Хайнрих Енгелхард Щайнвег. Малко по-късно той се прекръства на Хенри Е. Стейнуей. През 1880 г. заедно с тримата си синове Стейнуей отваря още една фабрика за пиана в Хамбург. Повече от сто години по-късно – през 1995 г. компанията „Стейнуей“ е придобита от „Селмер Индъстрис“, които разширяват производството и започват да правят и други инструменти, като тромпети Бах Страдивариус, саксофони Селмер Парис и ударни. „Стейнуей“ притежава 127 патента за музикални инструменти.