Скандалите със СРС-та преди избори винаги са съмнителни. Това заяви пред Marica.bg председателя на „Републиканци за България“ Цветан Цветанов.
Бях подложен на организирана атака със СРС-та, която се оказа компромат; Служебното правителство работи със замах, някои кадрови промени са неизбежни; Подслушването трудно може да се скрие, защото винаги остават следи;
Господин Цветанов, как ще коментирате скандала с подслушванията на опозиционни политици, който се разрази в последните дни?
Мога да направя паралел във времето, когато също предстояха избори през 2013 година. Тогава беше внесен анонимен сигнал за това, че като бивш вътрешен министър съм подслушвал политици, президента, общественици. И това, разбира се, беше услужливо направено в една предизборна кампания. Но нищо от това не излезе истина и не беше вярно. Това, което мога да кажа за сегашния случай, е, че тази информация може да бъде потвърдена от Националното бюро за контрол на СРС-та, защото това е независим държавен орган, който осъществява наблюдението на всички процедури по разрешаване, прилагане и използване на СРС-та. Всичко останало би било несериозно да го включваме в политическия дебат, защото, ако излезе вярно, е обезпокоително и виновните трябва да си понесат вината. Но ако не излезе вярно, това означава, че за пореден път използваме някоя от службите, за да можем да си правим политическа кампания.
Доколкото знам, от Националното бюро за контрол на СРС-та в четвъртък са се самосезирали. Предполагам, че в рамките на съвсем кратък срок могат да проверят дали има политици, които са били подслушвани.
Заради предстоящите избори ли имате такива съмнения, че сигналът може да е компромат?
Самият факт, че сме в предизборна ситуация, предполага да подложим на съмнение достоверността на вече огласеното. Знам каква беше атаката, когато беше изнесено в публичното пространство, че аз като министър с колегите, които сме работили в МВР, сме правили подслушвания. В крайна сметка, се установи, че такива няма. Твърдеше се, че с „кетчъра“ са били подслушвани политици и бизнесмени, но се установи, че той няма софтуер за подслушване, и това беше документирано и доказано с писмата от държавата, от която беше закупена тази техника, и от нейния официален вносител. Но виждате, че в публичното пространство и в една предизборна ситуация беше използвано много умело както за моето дискредитиране, така също и за дискредитиране на структурите на сигурността.
Доколко е възможно да се заличат следите от прилагане на специални разузнавателни средства?
Не е толкова лесно да се прилагат СРС-та, защото има много процедури, а и винаги остава съответната следа. Вие си спомняте, когато имаше един случай през 2014 година, за така наречената операция „Червей“. Тогава бяха подведени под наказателна отговорност доста хора, дори имаше осъдителни присъди. Но най-комично е как към мен бяха отправени много безпочвени обвинения за незаконно подслушване, а в един момент през 2013 година спрямо мен бяха прилагани СРС-та. И когато с моя адвокат подготвихме писмо-искане от Националното бюро за контрол на СРС-та, се установи, че съм бил подслушван. Но поне от това, което имахме като информация, незаконно са унищожени всички придобити резултати от тези СРС-та.
Трябва ли да се направи промяна в Закона за СРС-тата според вас?
През годините винаги са се правили промени. До 2013-а дирекцията, която извършваше техническите операции със СРС-та, беше в структурите на МВР. Тя беше изведена оттам със закона, който беше приет. Стана Държавна агенция за технически операции (ДАТО), с което да се гарантира, че тя ще бъде равноотдалечена от всички заявители за прилагане на СРС-та. Става въпрос за МВР и структурите на сигурността. ДАНС по закон има възможност да осъществява и прилага такива технически операции със звеното, което те създадоха. Но за мен по-важното е, че се даде възможност в последните години да заработи много по-сериозно парламентарната комисия за контрол на СРС-та, в която има представители от всички парламентарни сили. Така се гарантира, че прилагането на тези СРС-та не е в услуга на управляващите или на която и да е било друга политическа сила.
Важно е също, че съставът на Националното бюро за контрол на СРС-та се определя от парламента, а не се назначава от министър-председателя или друга държавна структура.
Как ще коментирате ситуацията с отпуските и болничните на шефовете на службите за сигурност?
Смятам, че излизането в неплатен отпуск беше грешка от страна на председателите в две от агенциите, защото виждате какъв политически дебат се появи в обществото. Смятам, че структурите и хората, които са назначени и представляват сектора за сигурност, трябва да бъдат максимално отговорни. В днешните условия имаме служебен кабинет, който е назначен от президента. Основната му функция е да гарантира честността и прозрачността на изборния процес. От тази гледна точка са необходими по всяка вероятност и неотложни кадрови промени, и чисто организационни мероприятия, които трябва да бъдат направени. На последните парламентарни избори остана съмнението, че може би държавните структури са ползвани за облагодетелстване на определени политически сили, които са били част от управлението досега.
При посещението си в Пловдив служебният вътрешен министър Бойко Рашков се възмути, че машини за гласуване са оставени в полицейски управления. Доколко това е прецедент?
На първо място, това е недопустимо. Няма такива процедури и правила, които да дават възможност машините да бъдат на съхранение там. Така че от тази гледна точка смятам, че и смяната на областните управители и полицейските началници изцяло е в правомощията на служебния министър и служебния премиер, защото те пряко носят отговорност за резултатите от изборите, които предстои да бъдат проведени.
Да разбирам ли, че подкрепяте действията на служебния министър Рашков?
Аз само казвам какви са принципните неща. Пак се връщам на 2013 година. Дори тогава, когато беше президент Росен Плевнелиев, вие знаете, че под натиск на опозицията тогава бяха сменени областните управители, както и доста от ключовите фигури от сектора за сигурност. Мога да дам пример с директора на ГДБОП. Резултатите бяха изключително високи в чисто професионален план, но понеже имаше политически искания, президентът и респективно служебният премиер тогава предприеха действия за освобождаването на директора, за да може действително да отпаднат всякакви съмнения за злоупотреби.
Какво е мнението ви за служебното правителство като цяло?
Служебното правителство работи със сериозен замах. За мен е много важно всичко, което се прави, да бъде много обективно. Действително обществото трябва да бъде информирано за това, което се е случвало през последните години в държавата. Защото ние през последната година и половина бяхме подложени само на възможност да черпим информация за управлението от монолога, който осъществяваше правителството чрез фейсбук и всички тези затворени пресконференции, които се даваха, без да се задават различни гледни точки и да се осъществява реален парламентарен контрол върху изпълнителната власт.
Какво да очакваме на предстоящите избори? Изненади или повторение на вота от 4 април?
Всичко зависи от начина, по който ще бъдат представени резултатите от управленските решения, които се взимат в момента от служебния кабинет, и разбира се, от начина, по който ще се даде възможност да се води реален политически дебат. Ако постигнем това – много е важно хората да бъдат информирани. Да знаят коя е силата, кои са хората, кои са политиците, които искат нормалност и диалог, независимо от различните гледни точки. Смятам, че трябва да вдигнем авторитета на институциите. И когато те работят и се възстанови доверието в Народното събрание и неговата функционалност, тогава смятам, че ще може и изпълнителната власт да бъде под парламентарен контрол и обществото да бъде спокойно, че избраните от него депутати от различните политически сили гарантират това. /Новини.БГ